Nowy program „Mój rower elektryczny” promuje ekologiczne środki transportu poprzez wsparcie finansowe na zakup rowerów elektrycznych, cargo oraz wózków rowerowych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił ten program, którego celem jest zmniejszenie zużycia paliw emisyjnych i redukcja śladu węglowego, zwłaszcza w obszarach miejskich.
Program, finansowany z Funduszu Modernizacyjnego, dysponuje budżetem w wysokości 300 mln zł i oferuje dofinansowanie do 50% kosztów kwalifikowanych, maksymalnie 5 tys. zł dla rowerów elektrycznych oraz 9 tys. zł dla rowerów cargo i wózków rowerowych. Wymagane jest, aby pojazdy były wyposażone w akumulator litowo-jonowy lub podobny o pojemności co najmniej 10Ah i pochodziły od producentów z krajów Unii Europejskiej. Dofinansowanie jest dostępne dla osób fizycznych, samorządów oraz przedsiębiorców, z naciskiem na firmy kurierskie, transportowe i wypożyczalnie sprzętu rekreacyjnego.
Przedstawiciele resortu klimatu i środowiska podkreślają, że program ma na celu stworzenie alternatywy dla wysokoemisyjnych środków transportu. Lokalne firmy i samorządy będą mogły zamienić pojazdy spalinowe na ekologiczne rowery elektryczne. Obecnie trwają konsultacje społeczne, które zakończą się 18 lipca. Każdy zainteresowany może zgłosić swoje uwagi za pośrednictwem formularza na stronie Funduszu Modernizacyjnego, co daje szansę na wpłynięcie na ostateczny kształt programu.
Program “Mój rower elektryczny” niesie ze sobą wiele korzyści, takich jak poprawa jakości powietrza, redukcja emisji spalin oraz promowanie zdrowego stylu życia. Jednak istnieją także potencjalne zagrożenia, w tym ryzyko, że środki trafią do osób mniej potrzebujących lub że infrastruktura rowerowa w miastach nie będzie odpowiednio rozwinięta, co może zniechęcić do korzystania z rowerów elektrycznych.
„Mój rower elektryczny” to ambitny program, który może znacząco przyczynić się do poprawy jakości życia w miastach poprzez promowanie zrównoważonego transportu. Kluczowe będzie jednak odpowiednie zarządzanie programem oraz zapewnienie, że infrastruktura rowerowa będzie wspierać rozwój elektromobilności.
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Agencję Informacyjną 42 i obserwuj nasze profile w social mediach.
a czy najbardziej ekologiczny nie będzie zwykły rower?????
Zabierają Wam samochody, dają elektryczne rowery. Takim rowerem daleko nie odjedziecie. I o to własnie chodzi. Koniec podróży
Kolejny krok do “lepszego, wspaniałego świata”. A ludzie łykają to jak pelikany. Nawet nie zauważą jak się zamknie w 15-minutowym gettcie.
Może lepiej, zdrowiej dla Środowiska i ludzi byłoby gdyby to były rowery napędzane siłą ludzkich mięśni?